Kristian er pendler og kombinerer et liv i hovedstaden som rådgiver i et datafirma, med et liv som bonde på Flå i Buskerud. Men det er ingen tvil om at hjertet banker sterkest der rådyret tusler over åkeren i grålysningen. Og det er på Flå de viktige beslutningene blir tatt - ofte over en kaffekopp i den lokale banken.

- Den lokale tilhørigheten til banken er uvurderlig

- Jeg overtok gården i 2010, og da var det mange ting jeg lurte på. Selv om foreldrene mine bor på gården, var det viktig for meg å ha noen å snakke med rundt økonomien, forteller Kristian Akervold som mener den lokale tilhørigheten til banken er uvurderlig.

- Jeg har vært kunde den lokale banken så lenge jeg kan huske. Banken har på en måte alltid vært der. Jeg kjenner dem, og de kjenner meg. Da blir det helt naturlig å stole på banken sin, sier Kristian Akervold.

Stikker innom minst en gang i måneden

Når den lokale filialen ligger kun 10 minutter hjemmefra, er det både lettvint og praktisk å stikke innom. Jevnlig kontakt med banken skaper trygghet, og det er helt nødvendig når viktige beslutninger skal tas.

- Av og til lurer jeg på noe, andre ganger kikker jeg bare innom for en prat. De som jobber i banken kjenner foreldrene mine, og de kjenner meg. Jeg føler de har en større forståelse av livene våre, og kan gi meg råd basert på helheten, sier den hjemvendte bonden.

- Det lokale handler veldig mye om tillit. Og det er veldig viktig når det gjelder bank. De forvalter jo pengene mine. Enten jeg skal spare eller låne, så stoler jeg mer på dem jeg kan ta en kaffekopp med.

- Hva vet en i Oslo egentlig om mitt liv?

Kristian Akervold benytter landbrukskreditt i lokalbanken sin og er opptatt av å skille mellom privat økonomi og det som er knyttet til gården.

- Banken gir meg veiledning for en ryddig økonomi. De gir meg råd, og jeg stoler på dem. De vet hvor jeg kommer fra og hvor jeg hører hjemme.

- Jeg kunne aldri hatt den samme tilliten til en eller annen kundebehandler på et kontor i Oslo. Hva vet vel han om livet mitt? smiler kornbonden og skogeieren.

Han setter bankens nærhet og tilgjengelighet høyt, men samtidig er det helt nødvendig med digitale løsninger når hverdagen skal håndteres, både på tastatur og med møkk under neglene.

- Banken min har alltid vært tidlig ute med gode mobilløsninger. Jeg føler at jeg får det beste av begge deler. Jeg tror faktisk at lokalbanken er genuint opptatt av at jeg skal ha det bra, og at gården min skal utvikle seg.

Bidrar på mange plan i Hallingdal

Da Kristian flyttet hjem igjen til gården etter noen år i hovedstaden var det med et brennende ønske om å bidra i lokalsamfunnet. På det punktet er han og banken hans veldig like.

- Banken er ikke bare opptatt av meg som kunde, men også av lokalsamfunnet. De har sponset idrettshallen vår, og bidrar på mange plan i hele Hallingdal, forteller bonden som er i ferd med å gjøre gården klar for en ny årstid.

Kunstgjødselen er levert. Såkorn til våren er bestilt. Nå venter han på at jorda skal bli klar. Det er ventesesong – og tid til å tenke og planlegge, og kanskje drømme litt.

- Når drømmer skal bli til planer er det godt å vite at banken er der som en sparringspartner, avslutter bonden og kikker etter rådyrene som forsvinner i skogholtet.